Jumaat, 26 Ogos 2011

.:Balik Kampung Animasi Stop Motion:.



Setelah bertungkus lumus maka dengan ini ANA mempersembahkan kepada ente sebuah animasi stop motion dengan bantun daripada Allah yang mengurniakan akal fikiran kepada ANA. Alhamdulilah siap la stop motion 100% daripada ANA tidak termasuk watak dalam video ini.

Dikesempatan ini juga ANA nak memohon maaf kepada ente sekalian yang sudi membaca di blog ANA, jika ada kesalahan dalam menaip entry atau kekasaran bahasa yang digunakan dalam entry-entry yang lepas. Salam Aidilfitri ANA ucapkan, ampun maaf dipinta.

Video ini ANA tujukan khas kepada pembaca sekalian diharapkan ente tidak jemu untuk singgah nak mengutip ilmu yang tidak seberapa ANA titipkan untuk ente..



:::*Selamat Hari Raya*:::

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Khamis, 25 Ogos 2011

.:Ana Minta Maaf (video):.

Maafkan ANA kerana mungkin menyediakan entry yang kurang enak untuk di baca. Pada masa akan datang ANA akan cuba untuk memberi coretan yang terbaik buat ente semua untuk singgah di blog ANA tanpa ada kerugian....

Bagi ANA ini adalah antara video terbaik daripada negara Malaysia.. Digi sekarang dah boleh setanding dengan team Petronas dalam membuat iklan tentang Malaysia.

Kepada yang mahu pulang ke kampung halaman ANA doakan semoga selamat sampai ke kampung halaman jangan tergesa-gesa hendak sampai, pandu selamat sambil dengar lagu Maher Zain

Hati-hati jangan berbuka waktu asar (^^,)

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Selasa, 23 Ogos 2011

.:Takziah Buat Kak Roslina:.

Asslamualaikum, pa khabar iman ente semua, entry ANA buat khas untuk kak lina seorang blogger dalam dunia blog ni, ketika ANA ngah seronok baling mercun kat blog orang ANA tersinggah di satu blog dan tengok beliau ada membuat satu ucapan takziah buat seorang teman (maaf ANA tak ingat nama blog). Jadi ANA dengan pantas mengKLIKan diri dan ikuti kisahnya.. one liter of tear... semoga Allah tabahkan hati kak Roslina.

Jadi kat sini atas semangat puasa ANA menyeru semua blogger yang singgah di blog ANA untuk memberikan kata semangat buat beliau.


ini adalah header blog beliau bersama puteri tersayang
ANA memang tersentuh jiwa rock den ketika membaca kisah puterinya yang bertarung untuk hidup.Kesukaran beliau untuk meminta bantuan daripada pihak yang kononnya membantu tapi hampeh.

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Isnin, 22 Ogos 2011

.:Jalan Bata Sebijik:.


Malam ini macam biasa Fitri bersiap-siap untuk ke masjid bagi menunaikan solat fardhu Isyak dan diteruskan dengan solat sunat terawikh. Kebiasaannya dia pergi bersama Man tapi apakan daya setelah disapu minyak yuyi cap manggis pon Man masih lagi sakit perut akibat makan terlalu banyak laksam singapore.Hisyam dah 3 hari selamat sampai di kampung halamannya. sekarang hanya tinggal Fitri dan Man sahaja yang masih belum pulang ke kampung halaman.

"tu la orang lain pun makan juga tak de la macam ko makan, makan sampai 3 mangkuk. mangkuk tul la" marah Fitri kepada kawannya itu kerana tidak mahu mendengar nasihat.

"habis ko pegi ke tak ni?”Tanya Fitri.

“tak tahu lagi kang kalau dah tak meragam aku pegi r”jawab Man yang sedang terbaring di sofa.

“ok aku tunggu ko kat masjid,kalau ko tak datang aku tolong belikan kain kafan untuk ko hehe”balas Fitri.

“amboi ko aku baru je sakit perut sikit dah nak belikan aku kain kafan”Hisyam sedikit berangin.

“eh ko ni ingat mati tu kan bagus, ko tak tahu ke orang yang paling bijak adalah orang selalu ingatkan mati.”jawab Fitri  “ko tak nak ke jadi orang bijak” sambungnya lagi.

“ok-ok aku ngaku aku salah ye maafkan aku.”Hisyam mengalah.

Fitri mengambil kunci motornya yang sedia tergantung lalu menghidupkan enjin motornya. Trang tang tang tang tang, motor Fitri mula menjerit  sehingga mengejutkan kucing yang baru sahaja nak mengorat kucing jiran sebelah. Perlahan-lahan jeritang itu hilang dari lorong bata sebijik, yakni lorong rumah Fitri.

“meeeeeow eeow eow (kuuuurang asaaammm betul budak ni potong line aku plak)”kucing.
Kucing memandang Fitri dengan penuh dendam.

Pop!! Boom!! Prom pom pom pom!! Boom kebaboom!!

Sebaik sahaja tiba di lorong bata 2 biji, sejak dua menjak ni memang dia terpaksa berhati-hati ketika melintasi lorong bata 2 biji bagaikan sedang berada di Palestin bimbang,takut jika terkena peluru sesat. Begitu juga dengan keadaan di lorong bata 2 biji bimbang dan takut jika terkena mercun sesat mainan budak-budak di sepanjang lorong tersebut. Mereka saling berbalas tembakan mercun lihat siapa yang paling hebat siapa yang paling kuat. Begitulah suasana lorong bata 2 biji terpaksa menahan telinga dan juga menahan sabar dengan karenah budak-budak.

Fitri menongkatkan motornya kerana dia sudah sampai di masjid al-Taqwa. Bismillahirahmanirahim..Fitri melangkah masuk dengan kaki kanan dan membaca doa masuk ke masjid. Hari ini masuk hari ke 22 puasa dan hari ini juga satu telah maju kehadapan ini lah dikatakan semakin hari semakin maju, namun pada hakikatnya semakin mundur ke belakang.



--tamat--

ANA cukup tak berkenan kalau ada budak-budak men mercun dekat dengan surau atau masjid rasa macam nak kejar ngan kayu besbol je. geram mengganggu jemaah nak solat terawikh. memang pernah terjadi tengah asyik dok baca al-fatihah bunyi mercun bola memang terkejut r  alhamdulilah ngah bulan puasa sabar je la....


""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

.:Animasi Puasa :.

Assalamualaikum, layan animasi sikit.. jom!!!





Sentiasa dalam keadaan positif. takbir!!

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Jumaat, 19 Ogos 2011

.:Hisyam Balik Kampung:.

"Hisyam ko dah beli tiket nak balik ganu ni"tanya Man teman serumah Hisyam

"Dah.."jawab Hisyam. ringkas.

"Wa bagus betul ek ko beli awal-awal aku dengar tiket nak balik pantai timur memang dah habis"Kata Man sedikit menjerit.

 "Oh biasalah orang pantai timur banyak yang pandai-pandai, sebab tu ramai yang masuk universiti jadi perantau.." balas Hisyam sedikit berseloroh.
"Ko dah beli belum"sambung Hisyam.

"Aku? belum lagi r relax r aku tak isau punya aku ada kabel baik punya" jawab Man sambil memaling semula mukanya ke arah tv yang sedang memainkan animasi Boboiboy.

"Man ko jangan macam tu kuat macam na pon kabel ko nanti kalau dah memang tak ada tiket memang ko tak balik johor kang, tak kan ko nak dayung sampan balik Johor?!"bebel Hisyam.

Man seperti biasa hanya mengangguk dan terus hanyut dengan Boboiboynya.Namun Hisyam kurang senang dengan tindakan teman serumahnya itu, dia kemudiannya mengambil kunci motor LC milik Man lalu.

"nah ambik kunci ni g beli tiket nu aku bukanya nak marah tapi firasat aku ni mengatakan tiket nak balik kampung ko dah habis ko tahu"gurau Hisyam dalam nada serius.

Dengan penuh kemalasan seperti ada rantai seberat 5 tan di kakinya. Man bangun dan terpaksa meninggalkan Boboiboy kesayangannya,mungkin betul juga kata si Hisyam tiket bas untuk balik ke Johor habis.Dia tahu Hisyam juga yang selalu mengambil berat tetang dirinya selama mereka tinggal serumah,Hisyam jugalah yang selalu membelikannya kuih Korea, kuih kegemaran mereka bersama.

Kelekuk..kelekuk Man cuba untuk menghidupkan LCnya,dia kehairanan.

"eh apasal susah nak idup ni selalu senang je." lantas dia memanggil Hisyam.
"Hisyam jap sini jap tengok bini aku ni kenapa tak nak hidup plak."

Hisyam pun keluar dengan muka kehairanan.

"budak ni kang ak kata cakap aku mengata, macam na nak idup kalau suisnya ko tak pulas."marah Hisyam.
"eh yeke?? relax-relax hehe ko kan puasa hehehe"sengeh Man.

 Setelah semuanya selesai Man pun membonceng LCnya dan terus hilang dari pandangan Hisyam.

55 minit kemudian Man pulang,hampa jelas kelihatan di wajahnya.Hisyam sudah boleh mengagak kenapa..

"hah! ni apasal plak ni muka macam minta pelempang je ni."belum pun sempat Man meletakkan helmetnya Hisyam terlebih dulu bersuara.

dengan nada lemah Man menjawab"tiket semua dah habis.." kecewa Man.

"itulah aku cakap tak nak dengar ni otai ni tak nak dengar cakap otai ini lah akibatnya hahaha."ketawa sindir Hisyam pada Man.

"yela aku salah, mana la aku tahu selalunya si Acai akan simpan tiket untuk ak ni mana la ak tahu jadi macam ni pulak, dia cakap memang ramai orang nak balik kampung naik bas tapi bas dah kurang so terpaksa dia jual tiket aku yang memang selalu dia simpan."terang Man dengan sedih.

"sudah lah Man ko tak yah lah sedih aku dah sediakan dayung untuk ko sampan ko carik la sendiri hahaha.."seloro Hisyam.
"wei sampai hati ko cakap macam tu kat aku, ala Syam tolong r aku macam ni? ko ada tak sedara nak balik Johor?"tanya Man yang meyimpan sepenuh harapan.

"ok-ok. hah! ko g tengok atas meja tu apa?" kata Hisyam sambil tanganya menunding kearah meja tamu.
"wei!! ni tiket bas balik johor ni mana ko dapat?"tanya Man sedikit teruja.
"tiket ni aku yang ambik dari Acai haha aku dengan dia dah pakat dah haha." jelas Hisyam.
"ceh korang dua dah pakat kenakan aku ek."sungul Man.
"ye..aku memang dah faham peel(perangai) ko ni yang suka relax terlampau."balas Hisyam.
"ayam betul r korang ni buat aku cuak je." kata Man dengan sedikit geram.

"hehe ini pengajaran untuk ko jugak supaya tak buat lagi, tu ok aku yang ambil kalau orang lain memang betul-betul ko balik naik sampan, hah jangan lupa RM 30 tu lebih kurang minta halal."kata Hisyam.
"baju untuk raya ko dah beli?"sambung Hisyam.

"Oh sudah semestinya itu penting tu haha awal-awal lagi aku dah beli jenama Boboiboy lagi." jawab Man riang.

 "eh itu awal pulak ko beli,apa guna ko beli baju raya tapi kalau tiket balik kampung ko tak de."tegas Hisyam
"macam ni la Man cuba ko pikir kita kan tak sampai 2 minggu lagi kita nak raya kan?maknanya lagi kita dah hampir tiba dengan malam al-qadar ko tahu betapa nikmatnya siapa yang dapat malam ni, satu malam lebih baik daripada 1000 bulan betapa besarnya Allah nak bagi kat kita.Kita asyik nak mengejar hari raya yang hanya biasa jika nak dibandingkan dengan malam al-qadar,." tegas Hisyam.

--tamat--

Dewasa ini memang ramai yang semakin melupakan malam al-qadar kita sering terlepas pandang atau memang kita sendiri tidak ambil peduli dengan malam penting ini.ANA ingin sekali mengingatkan diri ANA dan ente sekalian marilah kita buat persediaan untuk mencari malam al-qadar. jangan kita asyik membuat persiapan untuk raya je tapi kita lupa bahawa nikmat Allah yang mahu diberikan kepada kita.


Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Qur'an) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. [ Al Qadr :1-5]

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Khamis, 18 Ogos 2011

.:Andai Rasulullah Bersama Kita:.




Ya Allah ampunkan dosaku...ku titiskan air mata kerana rindukan mu namun tidak sanggup ku berdepan dengan mu aku sungguh malu kerana terasa diriku tidak layak berada disampingmu namun ku sangat-sangat merindui dirimu ya Rasulullah kekasih Allah...

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

.:Harga Barang Kawalan Raya 2011:.

Membelilah secara berhemah..ingat orang yang tidak berkemampuan.

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

.:Sifat Sabar Itu Mesti Ada:.



Sabar itu sebahagian daripada iman.

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Rabu, 17 Ogos 2011

.:Papankekunci cuti # 1:.



""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

.:Melewatkan Sahur:.

Puasa dah masuk penggal yang kedua iaitu keampunan, so kat sini ANA nak mengingatkan diri ANA dan juga ente sekalian jangan lupa sahur. Wa. awal-awal aritu semangat siap kejut tok bilai surau lagi, ni dah masuk tengah-tengah ni mula la ngantok la penat la malas la dan jawapan paling popular xpe dah makan dah tadi. Jangan la macam kay, meh baca ni untuk tambah kan semangat ente semula.

Sahur bermaksud makan dan minum selepas waktu tengah malam sehingga waktu imsak. Kelebihannya adalah orang yang berpuasa lebih bertenaga pada waktu siang. Selain itu, amalan ini juga mendapat ganjaran bonus daripada Allah.

Sabda nabi yang bermaksud 

''Bersahurlah,sesungguhya pada makan sahur itu ada keberkatan." 

(direkodkan oleh Bukhari dan Muslim)

"Sesungguhnya perbezaan antara puasa kita (umat islam) dengan ahli kitab adalah bersahur."

 (Direkodkan oleh Nasai)

Sabdanya lagi, yang bermaksud

"Sahur itu ada keberkatan. Jangan kamu meninggalkannya walaupun seteguk air. Sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat ke atas orang yang bersahur."

Waktu bermula daripada separuh malam sehingga fajar terbit kerana hadis laporan Zaid bin Thabit katanya,

"Kami bersahur bersama Nabi Muhammad. Kemudian kami solat dalam jarak masa antaranya sekadar 50 ayat Al-Quran yang dibaca." 

Allah juga menambah pahala kepada mereka yang bersahur lewat sehingga tiba waktu imsak. Waktu imsak yang di amalkan sekarang adalah bermula lebih kurang 10 minit sebelum masuk waktu subuh. Ia bertujuan supaya orang yang berpuasa berhenti makan dan bersiap menunaikan solat subuh. Ia juga waktu ihtiati atau berjaga-jaga supaya tidak tergopoh-gapah bersahur apabila azan subuh berkumandang.

Apabila seseorang berasa ragu-ragu tetang waktu sahurnya dan tidak ada tanda-tanda yang membuktikan tamat tempohnya, puasanya dikira  sah.

::dipetik dari buku Ramadan tetamu yang dirindui::

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Selasa, 16 Ogos 2011

.:Lagu Khas Puasa:.

Bapaku Pulang Dari Bazzar
Bapaku Belikan Kuih Korea
Kuih Korea Sangat Sedap
Bolehku Makan Waktu Berbuka

Lalalalalalala lalalalalalala

Kuih Koreaku Lihat saja
Warna Dan Bau Memikat Jiwa
Adik Manis Jangan Nangis
Kerana Belum Masuk Waktu Berbuka

Lalalalalalala lalalalalalala 

Bila Dah Tiba Waktu Berbuka
Adik Makan Dengan Lahapnya
Aku Kata Wah Adik Dasyatnya
Dengan Selamba Adik Jawab Biarlah

Lalalalalalalala lalalalalalalala

Sesudah Habis 2 Pinggan Adik Tibai
Adik Duduk Tersandar
Aku Pun Cakap Tu la Makan Tak Ingat Dunia
Adik Ku Jawab Ya Dah Insaf Dah

Itulah Kisah Adik Ku Dengan Kuih Koreanya

Lalalalalalalala lalalalalalala 

Ok cuba nyanyikan ikut lagu Kereta Kecil Warna Merah.. Tetiba je teringat lagu ni di pagi hari dimana orang masih lagi dibuai mimpi. ANA bukan apa cuba nak menghiburkan hati yang lara serius rasa sedih sebab chong wei tak menang aritu apakan daya sedih sampai tak sanggup nak tulis citer pasal dia maksimum giler sedih.




""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

.:New Clip Video Maher Zain:.

Pepagi ini elok gak dengar lagu Maher Zain ni jom layanzz..ini adalah clip video beliau yang terbaru dan ada lagi dalam pembikinan so ANA harap ente semua sabar ya.

international

arabic version


""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Isnin, 15 Ogos 2011

.:Sepetang Di Bazzar:.

Jam menunjukkan 5 minit lagi 5.30 petang Hisyam mengambil kunci motor E kali lime EX5 yang sedia tergantung di bawah suis lampu. Puasa dah masuk hari ke 15 sudah 15 kali juga la dia pergi membeli makanan di bazir bazzar ramadhan setiap gerai yang ada di situ sudah dihafalnya kalau la belajar pon macam ni kan bagus cepat ingat barisan pertama berkordinat 1,1 Abang Mael penjual Roti John, gerai yangv koordinat 1,2 itulah gerai Kak Jah jual nasi lemak huh!! anak dia memang comey setiap kali Hisyam lintas dihadapan gerai Kak jah setiap kali itu juga matanya lirik mencari Aini.Aini gadis bertudung litup tak ubah seperti Hana Tajima memakai baju kurung.

Hari ini cuaca agak redup menunjukkan tanda-tanda hujan mahu turun. Hisyam menongkatkan EX5nya berhampiran dengan gerai Abang Mael.

"Semalam dah makan Nasi Arab hari ni nak makan Nasi Rusia plak la" Hisyam mula bermonoloq.

Nasi Rusia sememangnya popular dikalangan orang seperti Hisyam.Gerai Nasi Rusia berkoordinat 5,3 kerana masih awal lagi jadi dia mengambil keputusan untuk berjalan-jalan terlebih dahulu disekitar bazzar.

Pabila tiba di koordinat 3,2 Hisyam seperti sudah disihir kakinya terus melangkah pergi ke gerai berkoordinat 3,3 gerai Kak Timah penjual kuih tradisional dan moden.Sedang asyik Hisyam mejamu matanya dengan kuih yang berwarna-warni tidak ketinggalan bau yang memikat hati silap-silap boleh batal puasanya nanti. Tiba-tiba.

"Mak cik Kuih Korea ni singgit berapa mak cik"Tanya si pembeli.

"4 singgit dik,nak yang mana? yang ni atau yang ni,"Sambil tangannya menunjukkan kuih yang sudah di bungkus elok dan juga kuih sedia ada di dalam talam." Soalan beserta jawapan diberi oleh Kak Timah.

"Yang dalam bekas tu lah bagi 2 ringgit."Jawab adik manis itu.

"Ok siap dik nak Kuih Korea, 2 ringgit."sambil Kak Timah menghulurkan kuih adik tadi beserta baki 3 ringgit.

Adik tadi pon berlalu pergi kau pergi~~ background muzik masuk dan hilang ditelan launtan manusia. Adik itu sudah tidak kelihatan namun Hisyam masih lagi disitu.

"Hisyam ko nampak budak tadi kan" tanya Kak Timah pada Hisyam.

"nampak.. kenapa kak?"Jawab Hisyam dalam kehairanan.

"tengok dia sendiri pun pilih kuih yang ada dalam bekas ni tak nak yang ada kat depan tu,dia pon tahu kuih yang dalam bekas ni lebih terjamin kebersihannya," kata Kak Timah seperti mahu menerangkan sesuatu.

"memang la kak kalau saya pun saya nak yang dalam bekas tu,nampak lagi elok".Jawab Hisyam.

"Hisyam sebenarnya dua-dua ni elok dan baru lagi tapi bila kuih ni ada dalam bekas dia akan nampak lebih elok, Hisyam begitu juga dengan manusia bila dia berpakaian menutup aurat dengan sempurna semua akan bersangka baik dengannya, kamu sebagai lelaki nanti jika mahu memilih isteri kamu juga mahu yang terbaik kan?

Hisyam hanya mampu senyum bila mendengar kata-kata dari Kak Timah. Hisyam berlalu pergi mendapat kan Nasi Rusia yang diidam-idamkan sejak sahur tadi sambil di tangannya sebungkus Kuih USA baru dibelinya di gerai Kak Timah.

sekadar hiasan

--tamat--

Ramai di antara kita tidak sedar dalam kes menutup aurat dengan sempurna jika kita sebut pasal aurat pasti kita lebih cenderung pada wanita kan tapi kita jangan lupa kaum adam pun ramai yang leka bila sampai bab aurat ni g men bola pakai seluar pendek tak kena langsung.

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Selasa, 9 Ogos 2011

.:XPDC Daki Gunung:.

Baju-siap     Lampu-siap
seluar-siap   Air-siap
beg-siap      Kasut-siap

Ok semua dah  bersiap sedia untuk memulakan ekspedisi kita kali ni. Ketua xpdc pada awal-awal lagi telah memaklumkan pada semua peserta xpdc ini bukan suatu yang wajib jadi tidak perlu rasa bedosa jika tidak mampu untuk turut bersama dalam xpdc kali ini mungkin jika mereka benar-benar bersedia mereka akan turut ikut bersama.Nampak dihujung sudut dewan ada yang menangis teresak-esak kerana tidak dapat menyertai xpdc yang dianjurkan,dia mengetahui betapa seronoknya jika dapat sama menyertai xpdc ini kerana program seperti ini hanya dibuat pada bulan tertentu sahaja tidak semua bulan.

Dengan Bismillah semua mereka menuju ke bas dan peserta mengambil tempat masing-masing. Kelihatan di setiap wajah peserta terpancar seri ketidaksabaran mereka untuk mengharungi cabaran kali ini.Ada diantaranya nampak agak gelisah seperti anak musang dikejar ayam dalam memikirkan apakah dia akan berjaya sampai ke puncak seperti apa yang di harapkan oleh setiap peserta. Wajah sebegitu selalunya adalah orang yang baru pertama kali menyertai xpdc ini, dan disini sudah bermula tugas pembantu ketua xpdc untuk menenangkan wajah yang gelisah itu kerana ia akan memberi kesan ketika aktiviti pendakian nanti.

Setiba dilokasi semua peserta sekali lagi dipendengarkan taklimat ringkas daripada ketua xpdc. Ketua xpdc sekali lagi memperkenalkan dirinya, Iman pesara tentera yang amat berpengalaman dalam menjalankan aktiviti lasak sebegini dia sudah berkurun bergelumang di dalam hutan, hutan sudah seperti tempat permainan baginya.Segala lurah dan gaung sudah dihafalnya pengalamannya selama berkhidmat dalam bidang ketenteraan menjadi satu kelebihan buatnya.

"Assalamualaikum semua sekali,Sekarang saya akan memberi sedikit taklimat ringkas sebelum kita semua bergerak menuju ke puncak, semua sudah bersedia?"Iman memulakan taklimatnya.

"Sedia!!"Jawab semua peserta dengan bersemanga,.sehinggakan burung yang terbang pon boleh jatuh.

"Seperti semua sudah maklum kita akan melakukan satu aktiviti lasak,walaupun ianya lasak namun tetap memberikan manfaat kepada diri kita dari sudut jasmani mahupun rohani. Saya akan menceritakan sedikit gambaran perjalanan kita. Perjalanan kita tidak akan dilakukan secara terburu-buru kerana kita tidak akan dapat menghayati keindahan alam semula jadi, amatlah rugi jika kita terburu-buru untuk sampai kepuncaknya tetapi kita tidak dapat apa-apa melainkan hanya penat semata-mata." Matanya bernyala-nyala setiap yang mendegarnya mendengar dengan khusyuk namun ada juga yang sudah beberapa kali mengikuti aktiviti ini hanya bersahaja ketika mendegar taklimat daripada ketua xpdc.

"Sepanjang perjalan kita akan beberapa kali mengambil masa untuk berhenti berehat seketika untuk melepaskan lelah serta boleh mencuri masa untuk memulihkan kembali tenaga.Ok itu sahaja yang ingin saya sampaikan semoga kita semua berjaya menempuhi cabaran xpdc kali ini."

Usai sesi taklimat semua peserta mengambil peralatan masing-masing dan memulakan pendakian.

Setiap 20 minit Iman akan berhenti berehat seketika untuk melepaskan penat dan lelah semua peserta tampak bersemangat namun ada juga yang sudah jelas terpancar di wajahnya kepenatan dan juga seperti wajah terpaksa mengikuti xpdc kali ini.Sepanjang perjalanan Iman menceritakan kisah-kisah yang menarik antaranya perlu kita menhargai masa, bagaimana insan yang terlalu mencintai harta bendanya dan pelbagai lagi kisah teladan yang disampaikan olehnya dalam bentuk yang amat santai dan menarik di dengar.

80 minit sudah berlalu ini adalah pit stop kali ke empat sudah ada yang berputus asa dan mahu berpatah balik. Kelihatan wajah Iman hanya bersahaja dia memang sudah menjangkakan perkara ini pasti berlaku bertahun-tahun dia membawa rombongan kembara dia sudah masak dengan situasi sebegini. Sebahagian peserta yang ingin mengundur diri dipersilakan namun Iman tidak akan  menghantar mereka pulang ke bawah, biarkan sahaja mereka pulang sendiri. Peserta yang lain melihat mereka berlalu pergi begitu sahaja, bagi mereka yang mengundurkan diri sudah sampai separuh perjalanan ini pun sudah berbaloi.

Hati Iman berbisik "semoga untuk xpdc seterusnya mereka boleh sampai ke puncak"

Perjalan tetap diteruskan walaupun separuh daripada peserta pergi meninggalkan Iman.Iman terus mengorak langkah meneruskan perdakian yang tergendala.

Selama 200 minit perjalanan akhirnya mereka sampai kepuncak masing-masing terpancar wajah kepuasan maka terus ada yang bersuara "Iman bila kita nak daki lagi?"

"Esok pon boleh, bila-bila pon boleh"Iman membalas beserta senyuman.

Dari atas puncak kelihatan pemandangan yang amat indah yang hanya boleh dinikmati oleh orang yang berhati cekal sahaja, berjaya mengharungi perjalan selama 200 minit bukannya susah bagi mereka yang mempunyai azam yang kuat tekad yang tinggi.

"Ini lah kenikmatan yang sukar diungkapkan dengan kata-kata, sampaikan lah pada teman-teman yang lain tidak rugi untuk kita menyertai xpdc ini"

--tamat--

Wah panjang giler r entry kali ni. Patah jari ANA nak menaipnya Cerpen ini ANA kiaskan mengenai solat terawih yang hanya boleh dilakukan ketika bulan ramadhan ni.Minit yang ANA nyatakan adalah bilangan rakaat, banyak diantara kita hanya membuat 8 rakaat sahaja solat terawih jika ada hal tidak mengapa tapi ini sudah dari 8 rakaat bukan mahu membuat kerja berfaedah tapi pergi bersembang di kedai kopi. Ya lupa nak beri tahu nama gunung ni ANA namakan Gunung Terawih.Semoga kita mendapat manfaat dari apa yang kita kerjakan sepanjang dalam bulan Ramadhan pada tahun ini.



""Cintai Allah Cintai Rasulullah""
nota kecik:: ada sapa-sapa nak di sambungkan citer ni? perasan tul

Isnin, 8 Ogos 2011

.:Tanah runtuh:.

3 Maut, 3 Masih Hilang:.
2011/08/08
CAMERON HIGHLANDS: Tiga wanita terbunuh manakala tiga lagi, dua lelaki dan seorang wanita, cedera parah dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Brinchang di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands, DSP Wan Mohd Zahari Wan Busu, berkata kejadian pada 5.45 petang semalam berlaku semasa hujan lebat. Ketiga-tiga mangsa yang terbunuh belum dikenal pasti manakala yang cedera ialah Bah Anjang Besar a/l Alang, 39, Serry Priary a/p Saari, 15, dan Ali Hassan, 50.Tiga lagi mangsa dikhuatiri tertimbus terdiri daripada dua lelaki dan seorang wanita.

Pasukan bomba menemui mayat mangsa pada kira-kira 6.15 petang manakala dua yang cedera parah berjaya dikeluarkan kira-kira 20 minit kemudian.Mayat wanita dan dua yang cedera itu dihantar ke Hospital Sultanah Hajjah Kalsom di Tanah Rata di sini.

Mangsa ketiga yang cedera, Ali dijumpai oleh pasukan penyelamat pada kira-kira 11.25 malam tadi dan dimasukkan ke hospital sama. Dua lagi mangsa yang terkorban dijumpai pada kira-kira 12.25 tengah malam dan 12.35 tengah malam tadi.Wan Mohd Zahari berkata tiga rumah terbabit dalam kejadian itu.

Lebih 100 anggota polis, bomba, Jabatan Pertahanan Awam dengan bantuan penduduk menjalankan usaha mencari sehingga tengah malam tadi.Perkampungan berkenaan terletak kira-kira 2 kilometer dari Jalan Brinchang ke Tanah Rata dan pasukan penyelamat terpaksa berjalan kaki masuk ke kawasan kejadian. - BERNAMA

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Ahad, 7 Ogos 2011

.:3D on Wii:.

Assalamualaikum, sapa kat sini kaki game cepat klik nuffnang ok kali ni ANA nak kongsi video yang ANA jumpa masa ngah men bowling longkang tadi.Melalui video ini sesiapa yang suka men game nintendo Wii pasti akan melompat keriangan kerana ianya akan memberikan mereka suatu kepuasan tak kala bermain game yang dia orang suka ok. jom usha..Video ni di post pada akhir tahun 2007 kalau korang tengok kat youtube dia punya view dah sampai 9 juta beb.


""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

nota kecik::dari dulu lagi teringin nak men PS3 

.:Ketahui Muka Surat Al-Quran:.

Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kepada kita semua umatnya. Ada 2 perkara yang Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan Sunnah kepada kita semua. Berapa kali sahabat semua baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nak dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al_Quran adalah kalam Allah (datang daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia).

Tip yang nak dikongsikan ini adalah cara untuk mengetahui muka surat setiap juzuk dalam Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat mengetahui muka surat setiap juzuk Al-Quran.Jom sama-sama kita belajar.

Contoh pertama.
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa: 5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8 Letakkan no 2 selepas jawapan. Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82 Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?  

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa: 10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18 Letakkan no 2 selepas jawapan. Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182.

Contoh 3 Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa: 23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44 Letakkan no 2 selepas jawapan. Jadi, juzuk 23 adalah pada halaman 442   Subhanallah, memang menakjubkan kan. Sama-sama kita kongsikan kepada sahabat yang lain, adik-adik kita, ahli keluarga kita supaya kita sama-sama mendapat manfaat.



""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

nota kecik::kena berusaha lebih ni untuk pembacaan Al-Quran.

Sabtu, 6 Ogos 2011

.:Projek Matluthfi:.

Dipetang yang damai sambil menonton drama Ketika Cinta Bertasbih Spesel Ramadhan dan juga sambil dok usha FB ANA terpandang satu post yang menarik minat ANA  mereka berbicara tentang supermen nak mai malaysia  satu projek matluthfi90 yang beliau ingin kongsi bersama sebab dia rindu nak balik malaysia kot hihihi mahu kita semua juga berkongsi rasa sepinggan nasi lemak dan juga sekeping roti canai.

Dengan erti kata lain beliau mengajak seluruh rakyat Malaysia untuk membuat satu video berkaitan dengan hari kemerdekaan kita yang akan tiba satu train ngan Hari Raya Puasa. Jadi cakap banyak pon tak guna layan video ni untuk keterangan lanjut. Takbir!!!



  ""Cintai Allah Cintai Rasulullah""
nota kecik::teringin nak join tapi rasa macam segan plak dok depan kamera er.. ak da kamera ka???

.:Iklan Puasa:.

Mari kita hayati bersama..


Iklan yang tidak memerlukan pelakonnya membuka aurat tidak perlu la nak panjang-panjang. Sampai juga mesejnya, bagi ANA video pendek memerlukan kreatif di tahap yang tinggi supaya penonton dapat faham dengan jelas mesej yang cuba disampaikan oleh pengarah.

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Jumaat, 5 Ogos 2011

.:Tip Berbuka Puasa:.


Orang yang berpuasa disunatkan berbuka dengan buah kurma yang segar (rutob), sekiranya ada atau kurma kering (tamar) dalam jumlah ganjil. Sekiranya tiada kedua-duanya sunat berbuka dengan air. Anas menceritakan, Nabi Muhammad berbuka puasa dengan beberapa biji rutob sebelum solat. Apabila tiada rutob beliau makan tamar, kalau tiada tamar diminumnya beberapa teguk air.

Kat sini ANA nak kongsi sikit kelebihan kurma ni, menurut Prof. Madya Aisyah Mohd Zain pakar perubatan Malaysia pensyarah Fakulti Sains dan Bioteknologi UPM memberitahu, jus kurma dapat merangsangkan selera makan, membantu mencegah sembelit,lemah otot, sengal-sengal badan, lesu, dana barah usus besar. Ia juga dapat menguatkan ingatan dan melawaskan perut. Kurma juga boleh dijadikan sebagai pencuci mulut.

Rasulullah bersabda yang bermaksud::
“apabila kamu berpuasa berbukalah dengan buah tamar, sekiranya tiada berbukalah dengan air bersih.”
(Direkodkan oleh Ahmad dan Tirmizi)

Selain itu,Nabi Muhammad juga meninggalkan kita dengan beberapa tip untuk berbuka. Sunat berbuka sebelum menunaikan solat maghrib. Selepas  solat kita digalakkan makan  makanan yang berat. Namun dalam kes ini dikecualikan apabila makanan sudah siap terhidang. Baginda menyuruh supaya terus makan. 

Baginda bersabda,
 “apabila dihidangkan makan malam maka mulakan sebelum solat maghrib. Jangan kamu gopoh ketika makan malam itu.”


""Cintai Allah Cintai Rasulullah""
nota kecik:: macam na la keadaan saudara kita kat Palestin sana nu. moga mereka menjalani ibadat puasa dengan aman.

Rabu, 3 Ogos 2011

.:Puasa Membuktikan Iman:.

Iman bukan hanya dikira dengan hati dan lidah tetapi juga dipandang melalui amalannya. Puasa adalah bukti dalam usaha mengukuhkan iman. Puasa membezakan amalan yang dilakukan semata-mata kerana Allah ataupun dilakukan sebagai tradisi tahunan atau mengelakankan diri daripada diejek orang apabila tidak berpuasa. Hanya orang yang berpuasa dengan ikhlas meyakini ganjaran yang Allah janjikan pada hari akhirat. Janji Allah pasti terjadi.




""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Isnin, 1 Ogos 2011

.:Student Blogger:.

Assalamualaikum, sahabat moga berada dalam keadaan ceria ibarat berjumpa ngan siti nurhaliza, kali ni ANA nak warwar kan mengenai satu group yang di buat teman-teman blog untuk para blogger yang bergelar student ok jom kita memeriahkan page ni kay.

Sebagai seorang yang bergelar student dan menjadi seorang blogger pada masa yang sama adalah mungkin sedikit rumit jika tiba waktu tertentu seperti exam, ballik kampung dan berbagai lagi masalah yang mungkin kita sedar atau tidak ada penyelasaiannya jika kita berkongsi ilmu.  Ok jom klik link untuk sertainya.. sahabat juga leh ping entry kat gruop  tersebut wokey!!!

Pada peringkat akan datang mungkin kita akan wat event yang best-best untuk kita bersama santai minda lepas exam or something kay..

Kami menanti kesudian sahabat semua ya-ha!! lagi ramai lagi meriah.


""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

nota kecik::teringin meluaskan empayar ya-ha!!