Isnin, 19 September 2011

.:Selamat Datang:.

Assalamualaikum.. Selamat Datang ANA ucapkan kepada ente-ente dan ente yang bakal/sudah masuk ke alam universiti. Alam Universiti bukan seindah dalam cerita Kuch Kuch  Hotak Hang atau dalam bahasa saintifiknya Kuch Kuch Hota Hai. Belari-lari bernyanyi-nyanyi wah seronoknya dunia.



Tapi sayang itu semua ilusi dalam filem yang menyebabkan ANA terpaksa guna tisu sebanyak 18 kotak.Walaupun ANA baru saja menjengah ke tahun kedua pengajian namun apa yang ada ANA ingin kongsikan bersama dengan ente semoga menjadi panduan serta ilmu yang berguna untuk kita kongsi bersama.

Apa yang ingin ANA tekankan jangan sesekali takut dengan pensyarah,cuba beranikan diri untuk dekatkan diri dengan mereka, kita sering kali dimomokkan dengan setiap pensyarah yang mengajar di universiti ini garang dan tidak mahu memberi perhatian kepada pelajarnya. Itu adalah satu tanggapan yang salah memang ada juga sesetengah pensyarah yang sebegitu namun itu hanya segelintir (mampus kalau ada lecture ANA yang baca ni).Namun sebahagiannya boleh kita jadikan teman untuk berbincang kena pandai la bodek pensyarah (bukan bodek nak dapat A ok) bodek dalam erti kata mengeratkan silaturahim kerana silaturahim ini salah satu pintu rezeki.


Ada juga sedikit pesanan daripada ANA yang hina ini kepada yang diluar sana jagalah pergaulan semasa berada di dalam kampus atau di luar kampus, jangan terlalu seronok kerana boleh pakai pakaian yang bebas (bagi yang diploma) kerana dah tak perlu pakai baju putih seluar hijau lagi. Pakai lah pakaian yang jenis apa pun tapi jangan sampai menampakkan aurat.

Terakhir dari ANA selamat berjuang menempuhi cabaran.. Bagi yang akan melanjutkan pelajaran di UTHM nantikan program KISS terbaik...

nota kecik:: walaupun dah 2 minggu pelajar baru masuk tapi nak gak tulis entry ni, so entry ni khas untuk pelajar second intake la, untung la ente tek kena orentasi :)

""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Jumaat, 16 September 2011

.:Mari Berdoa:.



Allah tidak memandang doa yang datang daripada hati yang alpa.Salah satu kealpaan hati yang terjadi ialah apabila doa diungkapkan tanpa mengetahui maknanya (Petikan Buku, Murabbi Cinta).
Abu Hurairah :
"Berdoalah kepada Allah dengan keyakinan penuh bahawa doa itu akan dikabulkan ! dan sesungguhnya Allah tidak mengkabulkan doa daripada hati yang lalai & berpaling "
(HR At-tirmizi)
Bila berdoa dari hati,
Lalu tangisan hadir membasahi,
Dengan menyerah diri pada Ilahi,
Pasti terasa sinar pelangi menyinari kembali diri,
Apa yang penting,lunturnya ia di hadapan rabbul Izzati.
Itulah kepuasan dan ketenangan yang hanya kita dan DIA rasai dan ketahui,
Yang haqiqinya DIA lebih fahami dan mengerti,
Masakan tidak itu semua terjadi,
Pemilik hati kita, milik DIA yang abadi!

Bila lisan bergerak beserta hati tawadhu' dalam berdoa kepada Allah! Lebih nikmat dan kepuasan yang tidak tergambar kita rasai! Yang penting apabila menghafal doa dalam bahasa arab, kita perlu untuk memahami maksudnya, supaya hati lebih merasai dan menjiwai doa yang dipohon tersebut.
Doa dari hati, bukan sekadar di bibir. Tanpa berdoa pun sebenarnya Allah mengetahui apa kemahuan kita, cuma apa yang penting, adalah Doa yang dimohon itu untuk merasakan pengabdian dan penyerahan diri kita yang hina dan dina kepadaNya. Allah... Allah... Allah...!
nota kecik:: Ya Allah kuatkan lah semangat rakyat palestin...Kau campakkanlah ketakutan dalam hati tentera zionis itu.


""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Rabu, 14 September 2011

.:Papan Kekunci Cuti #3:.








nota kecik::peng"update"tan tidak dapat dilakukan secara konsisten kerana mengalami kerosakan laptop T_T.

 ""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Khamis, 8 September 2011

.:Perjalanan Craig Antweiler:.

SIFAT ramah Craig Antweiler membuatkan anak muda ini senang didekati. Walaupun baru kali pertama menjejakkan kaki ke pejabat Utusan Malaysia, dalam sekejap masa dia mudah mendapat kawan dan tidak kekok berbual dengan sesiapa yang menyapa.
Bagi yang baru mengenali pemuda mat salih ini pasti akan menyapanya dalam bahasa Inggeris, namun jangan terkejut apabila dengan selamba sapaan itu dibalas dalam bahasa Melayu.

Craig, 21, yang berasal dari Cologne, Jerman, sememangnya fasih dan lebih selesa berbahasa Melayu.
Anak muda yang murah senyuman ini tiba di Malaysia pada 20 Ogos lalu, yang merupakan destinasi terakhirnya dalam pengembaraan melalui jalan darat secara hitch-hiking.

Dia pulang semula ke negara kelahirannya itu pada 25 Ogos.Dalam pengembaraan yang bermula 26 Julai lalu yang turut disertai oleh adik lelakinya, Dario Antweiler, 17, mereka menaiki pesawat dari Cologne ke Turki.Projek persendirian yang dinamakan sebagai Projek Barat ke Timur itu merupakan cetusan idea Craig sendiri yang sememangnya mempunyai hobi mengembara.

Dari Turki mereka meneruskan perjalanan dengan menumpang kenderaan atau hitch-hike seperti kereta, bas, lori, traktor, bot dan apa juga kenderaan hingga tiba di beberapa buah negara termasuk Kurdistan, Iraq, Iran, India, Thailand dan akhirnya Malaysia.Lebih 80 buah kenderaan telah ditumpangi untuk sampai ke Malaysia dalam tempoh 25 hari.Bagaimanapun, Dario tidak menyertai Craig ke Malaysia sebaliknya berlepas pulang dari India kerana penggal persekolahannya hampir bermula.

Berbekalkan wang sebanyak 100 euro (RM500), menurut Craig, mereka amat berjimat cermat dengan menggunakannya hanya bagi membeli makanan dan tiket melawat muzium.Pun begitu katanya, mereka beruntung kerana makan mereka banyak dibelanja orang.Beg galas seberat enam kilogram hanya diisi dengan sebuah periuk kecil, sehelai seluar yang boleh dipanjang dan dipendekkan, tiga helai kemeja-T, kadbod untuk menulis arah dan ubat-ubatan.

Craig adalah penghidap kencing manis sejak berumur 11 tahun dan perlu mengambil suntikan insulin lima kali sehari.Mereka menumpang tidur di rumah kawan-kawan yang dikenali melalui Internet atau mengikat hammock (buaian) pada pokok di taman atau tiang.Pelajar kursus matematik dan media sains di Universiti Leipzig, Jerman ini sebenarnya kali pertama menjejakkan ke Malaysia pada tahun 2007 semasa berumur 16 tahun.

Ketika itu dia mengikuti program pertukaran pelajar American Field Services (AFS) yang merupakan organisasi pertukaran pelajar bagi pertukaran budaya terbesar selepas Perang Dunia Kedua.Di Malaysia, Craig tinggal bersama keluarga ibu angkatnya, Aliza Taher di Bukit Jelutong, Shah Alam, selama setahun dan bersekolah dalam tingkatan empat di Sekolah Menengah Bukit Jelutong.

Dari situ Craig belajar bertutur dalam bahasa Melayu malah mata pelajaran yang diikuti di sekolah juga dalam bahasa Melayu.Apa yang membanggakan, Craig lulus semua peperiksaan termasuk Bahasa Melayu dan dipilih sebagai pengawas.Selepas tahun 2007, setiap tahun dia datang ke Malaysia kerana rindukan ibu, bapa dan adik beradik angkatnya.

''Tidak susah hendak menyesuaikan diri kerana saya sudah biasa melawat Asia Tenggara bersama-sama keluarga,'' kata anak sulung daripada dua beradik kepada pasangan profesor antropologi dan guru komputer yang suka melancong itu.Menurut Craig, kecintaannya pada negara ini boleh dikatakan seperti separuh hatinya untuk Malaysia dan separuh lagi untuk Jerman.

Bercerita mengenai pengalamannya merantau ke negara orang melalui jalan darat, penggemar nasi lemak, sate dan durian itu berkata, pengalaman paling menakutkan ialah kejadian di Turki apabila pemandu lori yang ditumpangi menurunkan dia dan adiknya di tengah-tengah padang pasir.

''Kawasan sekeliling gelap, tiada lampu dan tiada orang yang kelihatan. Walaupun rasa takut kami teruskan juga perjalanan. Setengah jam kemudian sebuah lori lalu dan menumpangkan kami.''Satu lagi pengalaman yang boleh dikatakan menakutkan ialah apabila tiba di sempadan antara Turki dan Iran.

"Di sana kerana pengembaraan secara hitch-hiking bukan perkara biasa dan mereka sukar hendak menumpangkan orang,'' kata Craig yang berbangga kerana berjaya menamatkan perjalanan sejauh 7,000 kilometer.

nota kecik::contoh terbaik jelajah dunia dengan penuh jimat. nak jugak la wat macam ni.
""Cintai Allah Cintai Rasulullah""

Ahad, 4 September 2011

.:Ziarah Menziarah Amalan Mulia:.

Wah wah seyum lebar nampak, ente semua dapat berapa banyak duit raya hah!!  RM 0.50 ?? Ok la tu ada jugak orang yang teringatkan ente. Berkat tu -berkat, Yela kan berapa pun nilai dia tak kira la kan anggap je tu rezeki kita kalau ada sampai 200 tu alhamdulilah leh la simpan untuk belanja sek@Uni@Kolej dan sewaktu dengannya.

Ente mesti pernah kan pergi beraya sekali ngan mak abah kan kalau tak pernah (nampak benor nipunya) mesti ada kan mak sedara pak sedara cakap.... (ente sambung la sendiri) sebenarnya ANA dah xda idea aduyai banyak makan tepung.





""Cintai Allah Cintai Rasulullah""