Ahad, 18 November 2012

.:Gambar Keganasan Pengganas Israel:.

 Salah satu sasaran yang telah dibom oleh pesawat zionis hari ini iaitu di Hayyu As-Shujaieyah.


Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyah dan Perdana Menteri Mesir, Hisham Qandil memegang jenazah kanak-kanak yang syahid.



Antara gambar yang telah di buang oleh Facebook







Kanak-kanak yang menjadi mangsa keganasan Israel Zionis










Majlis pengebumian jenazah As-Syahid Waleed Al-Abadlah (2 tahun) 


Martyr Haneen Tafesh (10 months.)

selamanya BOIKOT

Untuk mengetahui berita secara terus menerus anda boleh klik pada Page Aqsa Syarif










"" Allah Rasulullah""

Khamis, 15 November 2012

.: Sayang Wawa Sayang:.

Angin mula bertuip seperti mengikut alunan lagu najwa latif AdaMu. Wawa sedang leka membaca buku Cinta Suci Zahrana karangan Habiburrahman baru sahaja di hadiahkan oleh  Zainal abang sulongnya sebagai hadiah hari lahir ke 15 beliau. Zainal memang rapat dengan adik beradiknya dan kerana wawa adalah puteri sulung dalam keluarga mereka Aziz maka dimanja lebih dari saudara yang lain. Hampir separuh koleksi buku Wawa dihadiahkan oleh Zainal.

Sampai muka surat ke 55 Wawa masih teringat kata-kata abangnya....

"Wawa, wawa suka buku kan?" tanya Zainal

"Ye" jawab Wawa tanpa toleh ke arah Zainal.

"abang nak tanya, kat buku kesayangan Wawa tu apa Wawa buat?"  Zainal

"Wawa simpan kat dalam rak, lepas baca wawa kemas balik tak bagi beselerak, kalau buku yang Wawa tak habis baca lagi Wawa letak tepi katil, kalau yang tak ada penanda Wawa akan buatkan penanda buku lepas tu em.. apa lagi ek.. hah! Wawa akan balut semua buku Wawa itu yang penting!" Ujar Wawa dengan penuh semangat.

"Bagus adik, abang ni dah besar kan? dan pandai" sambil zainal mengusap kepala adiknya Wawa.

"Mestila pandai tengok la adik sape.. hihi" Tersengih Wawa memuji diri sendiri.

"Adik" Sambil Zainal melempar jauh pandangannye ke arah pakcik yang sedang menabur baja di sawah bendang.

"Ye.." Wawa merenung abangnya.

"Percayalah adik Allah amat memahami kita, Dia amat menyanyangi kita dik Dia lebih tahu akan diri kita Dik.." Zainal berhenti seketika memandang wajah Wawa.

"Kenapa ni bang??" Tanya Wawa dengan agak kehairanan.

"Adik sekarang ni adik dah form 3 dik.. adik lihat diri adik berada di luar rumah dan orang lalu lalang di depan rumah kita ni dik, Ye memang adik dah pakai tudung tapi dik.. adik pakai baju adik yang masa umur form 1 dik dah macam sarang nangka abang tengok" sedikit senyuman terukir di bibir Zainal.

Lamunannya terhenti.. Ya memang nada abangnya itu seperti bergurau tapi betul apa yang diperkatakan oleh abangnya itu dia dah besar sekarang dan dia mula menanggung dosa dan pahala sendiri. Sekarang dia perlu menjadi seorang muslimah sejati bukan hanya pada i.c.

"Apa kaitan baju adik dengan buku kesayangan adik" Wawa menyoal abangnya setelah memukul manja abangnya.

"Macam ni dik, adik tengok r walaupun semua buku adik balut tapi buku yang paling adik sayang adik akan simpan dalam almari betul? adik tahu,  kalau adik letak kat atas meja macam buku lain nanti Amar  ambik buat kapal terbang dari buku adik tu tengok berapa banyak kapal terbang dah sangkut kat pokok tu" sambil matanya menunjuk kearah pokok ceri yang dipenuhi bangkai kapal terbang kertas buatan Amar adik bongsu mereka.

Sambung Zainal.

"Kaitan buku dan baju adik ialah, Allah menyuruh seorang wanita muslim menutup auratnya dengan sempurna bukan hanya sekadar memakai baju dan berseluar, menutup tidak sama dengan membalut adik menutup lebih terjaga daripada membalut, sebab itu orang panggil menutup aurat bukan membalut aurat dan sebab itu juga adik menjaga buku adik dengan menutupnya dalam almari, supaya lebih terjaga" Sambil tangan kananya memicit hidung adiknya itu

Sampai sekarang Wawa masih memikirkan kata-kata abangnya itu, ya dia sudah besar tidak boleh lagi memakai pakaian yang ketat-ketat, dia kini faham maksud abangnya itu. Zainal sayang kepadanya sebab itu Zainal menyarankan Wawa mengikut IEEE aurat yang sebetulnya. Ya hari ini Wawa bertekad untuk bertemu dengan kak Huda yang pulang bercuti semester lagi pon itulah nama yang dicadangkan oleh Zainal.Kini Wawa lebih faham kenapa Allah menyuruh hambanya menutup aurat, kerana Allah lebih mengetahui daripada hambanya mengenali diri mereka dan lebih sayang kepada hambanya.

"Umi!! umi!!" terdengar suara putera sulongnya Irfan.

"ye sayang" paling wawa ke arah irfan.

"Abi dah tunggu kat kereta, kata nak pergi buka puasa kat masjid dah lambat dah ni" ujar Irfan dengan penuh semangat.

walaupun baru berusia 5 tahun  Irfan tetap bersemangat ikut umi dan juga abinya berpuasa walau sekadar berpuasa sunat.

"Ok umi dah siap dah ni" melirik senyum Wawa kepada mujahid sulongnya itu.

Itulah pesan abang Zainal kepada Wawa 13 tahun yang lalu, Abang Zainal amat menyayangi Wawa, mungkin itu caranya menegur Wawa.

"Jika bukan kerana abang, wawa tidak akan seperti sekarang mempunyai anak cerdas yang soleh, terima kasih abang. Al-Fatihah buat abang, Wawa sangat merindui abang" bermonolog Wawa semasa dalam perjalan ke masjid As-Syakirin.



" Allah Rasulullah""

Ahad, 12 Ogos 2012

.:Amalan Sunat Di Hari Raya:.




Di hari mulia Syawal ini pula, umat Islam adalah amat digalakkan untuk :-

1) Mandi sunat hari raya sebelum keluar menunaikan solat sunat idil fitri.

Ulama besar Tabien Said Bin Jubayr berkata : "Tiga perkara sunnah di hari raya iaitu antaranya : mandi sunat sebelum keluar solat hari raya".

2) Menjamah makanan sebelum keluar.

Ia berdasarkan hadith dari Anas Bin Malik yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari yang menyebut : "Nabi SAW tidak keluar di pagi hari raya idil fitri sehinggalah Nabi SAW menjamah beberapa biji kurma..."

3) Memperbanyakkan Takbir dan bukan memperbanyakkan menonton TV dan bermain mercun.

Seharusnya umat Islam jangan terlalu di sibukkan dengan aktiviti persiapan raya sehingga meninggalkan peluang takbir ini. Ini adalah penting bagi syiar Islam selain kalimah Takbir yang dibenci oleh Syaitan. Ad-Dar Qutni melaporkan bahawa apabila Ibn Umar r.a keluar di hari raya Idul Fitri, beliau akan berterusan bertakbir sehinggalah imam keluar untuk mengimamkan solat hari raya.

4) Mengucapkan selamat dan mendoakan antara satu sama lain.

Tiada masalah untuk menggunakan apa jua kalimah, asalkan ianya mempunyai maksud yang sama. Bagaimanapun, kalimah yang digunakan di zaman baginda SAW adalah "Taqabbalallahu minna wa minkum" ertinya : Semoga Allah menerima amalan (amalan dan ibadat di Ramadhan) kami dan kamu".

Disebut dalam sebuah riwayat :

Ertinya : Berkata Wathilah, Aku bertemu Rasulullah s.a.w pada hari raya  dan aku katakan pada baginda "taqabballahu minna wa minka", baginda menjawab : Ya, taqabbalallahu minna wa minka" ( Al-Baihaqi, rujuk perbincangan di Fath Al-Bari, 2/446 )

5) Memakai pakaian terbaik yang ada.

Walaupun demikian, perlulah mengikut kemampuan dan tiada pembaziran dibenarkan.

Tidak dibenarkan untuk menghina pakaian orang lain yang kurang indah dan mahal (kecuali pakaian seksi dan tidak menutup aurat memang di haramkan di dalam Islam).

6) Menukar jalan ke tempat solat (balik dan pergi).

Ia berdasarkan hadith dari Jabir r.a yang menyebut bahawa Nabi SAW biasanya menukar atau berbeza jalan pergi dan pulang apabila di hari raya" (Riwayat Al-Bukhari)

7) Berziarah dan merapatkan hubungan baik sesama Muslim sempena musim cuti yang diperolehi.

Sumber: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman


""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Selasa, 31 Julai 2012

.:Wartawan Jepun Masuk Islam:.


Subhanallah, seorang wartawan Jepun nyatakan syahadat di Syria


Isnin, 30 Julai 2012 Syria - Seorang wartawan Jepun masuk Islam di Syria, di depan para pejuang Syria, Subhanallah Allahu Akbar walillahilhamd.

Dalam sebuah video yang diterbitkan di Youtube, menunjukkan seorang lelaki bermata sipit, seorang wartawan Jepun menyatakan dua kalimah syahadat di depan Mujahidin dari batalion Mamduh Julha yang bergerilya di gunung Al-Turkman di sempadan Syria-Turki.

Menurut laporan, ia masuk islam setelah tersentuh melihat sikap baik dari para Mujahidin ketika ia sedang membuat liputan pertempuran di wilayah tersebut.

Dengan terbata-bata ia mengucapkan "Asyhadu alla ilaha illallah wa asyhadu anna muhammadar rasulullah" dibimbing oleh seorang mujahid dari brigade tersebut. Kemudian para mujahidin mengucapkan takbir, dan muallaf ini pun mengikutinya dengan wajah terlihat gembira "Allahu Akbar, Allahu Akbar!". Kini ia bernama Musthofa, hamba Allah yang mencari hidayah di bumi para syuhada, Syam.

Pada saat itu, bertepatan pada waktu solat Asar, maka Musthofa langsung diajak untuk solat. Ia diajar berwudhu oleh salah seorang mujahid. Nampak penuh keseriusan saat ia mengikuti tahap-tahap wudhu yang diajarkan. Selalu ada dakwah di sebalik jihad, Allahu Akbar!.

dipetik daripada Tentera Fisabillillah (Bangkitlah Wahai Umat Islam)


""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Jumaat, 27 Julai 2012

.:Why I'm Fasting:.

Tahun ni 1433 hijrah Alhamdulilah masih sempat lagi kita bersua lagi dengan bulan yang mulia ini antara bulan mulia yang lain.

Bulan Ramadhan umum semua dah mengetahui bulan ni semua umat islam akan menunaikan ibadah puasa. Umat islam seluruh dunia akan bersuka ria, berpesta melakukan ibadat, ada yang menggelarkan bulan ramadan sebagai pesta ibadah kerana segala amal ibadah akan digandakan.

Bagi yang tak tau lagi ni nak bagi tau dalam islam ada 12 bulan iaitu:

1.Muharram
2.Safar
3.Rabiulawal
4.Rabiulakhir
5.Jumadilawal
6.Jumadilakhir
7.Rejab
8.Syaaban
9.Ramadhan
10.Syawal
11.Zulkaedah
12.Zulhijjah

umat islam berpuasa pada bulan RAMADHAN iaitu bulan ke 9 dalam kalendar islam. untuk kawan-kawan yang islam bila orang tanya hangpa sebab pa hangpa posa. hangpa nak jawab macam mana?? tudia jenuh nak pikiaq (sori kedah pekat). ok la ni nak kongsi sikit macam mana kita nak jawab soalan tu (back to bahasa baku).

kalau adik-adik kita yang tanya.
ADIK:     abang abang apasal ite kene osa??

ABANG:  adik kita posa ni sebab Allah suruh kita posa, supaya Allah sayang ke kita, supaya kita lebih faham macam mana orang hidup susah. adik suka tak kalau ada orang sayang adik.

ADIK:     suke suke (sambil lompat keriangan)

ABANG:  macam tu juga Allah, Allah akan suka kalau adik puasa.

ADIK:     jom!! (senyum sambil memimpin tangan abang ajak g bazar nak beli ayam goreng.)

kalau kawan-kawan kita tanya.
MAEL: wei aku tak nak tanya ko satu soalan, kenapa Allah suruh kita puasa ek? aku dulu malas ngaji sikit (dengan muka jujur yang dahagakan ilmu).

ISMAIL:  senang ja ko jangan pening kepala, kenapa Allah suruh kita puasa yang penting ko percaya kepada firman Allah yang suruh kita ni puasa seperti mana umat terdahulu supaya kita ni bertaqwa. bila ko dah percaya ni ko dah mengiyakan rukun iman ketiga iaitu percaya kepada kitab.


MAEL: oh macam tu.

ISMAIL: jadi ko pon kena la tutup aurat dengan sempurna jangan dok pakai seluar pendek keluar g bazar. sebab tutup aurat pon Allah suruh.


MAEL: ye ye (sambil senyum kerang)

kalau kawan-kawan kita yang belum muslim tanya.
RONALDO: maaf ya aku nak tanya sikit kenapa ya, orang islam berpuasa?

AHMAD: ok ya macam ni untuk memudahkan ko faham aku akan bagi tau melalui kesihatan atau sains, menurut kajian sains apabila kita berpuasa kita bukannya menyeksa badan kita tapi sebenarnya kita sedang merawat badan kita, selama 11 bulan menggunakan perut kita tanpa henti kecuali waktu tidur, sentiasa kita memasukkan makanan dalam perut kita jadi, Ramadhan sebagai bulan puasa disuruh umat islam berpuasa, untuk merehatkan perut itu dari segi kesihatannya. Allah yang menciptakan kita dan Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk badan kita.


RONALDO: oh macam tu tapi kalau dari segi agama kamu pula?


AHMAD: jika dari sudut agama pula, mudah sahaja jawapannya kami sebagai muslim patuh kepada perintah Allah. (sambil melemparkan senyuman manis)


perbualan diatas telah dialah bahasa terimakaseh




""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Rabu, 25 Julai 2012

Khamis, 19 Julai 2012

.:Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan:.



nak peringat macam mana nak niat puasa..  sahaja aku posa esok hari dalam bulan ramadhan kerana Allah ta'ala

""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Isnin, 16 Julai 2012

.:I'm Sorry Sayang:.

Seperti biasa seusai solat asar Pak Kassim akan singgah terlebih dahulu di gerai Pak Jabit, dahulunya diuruskan oleh Pak Jabit dan kini anaknya pula mengambil alih Pak Jabit hanya sekali sekala datang untuk melepaskan rindu kepada gerai tersayang disamping berjumpa kenalan laman sosial FB.

Kelihatan sahaja kelibat Pak Kassim minuman yang belum dipesan sudah sampai di meja beliau, ini kerana Pak Kassim adalah pelanggan tetap di situ, air yang selalu dipesan oleh beliau ialah kopi radix suam.Sedang enak Pak Kassim meneguk secangkir kopi radix,

"Assalamualaikum, pengantin baru" Pak Kassim menegur beserta senyuman dibibir.

"wa'alaikumussalam, eh Pak Kassim tak perasan saya" Jawab Rahman.

"Yela bila dah berbini mana lah nak perasan Pak Kassim yang tercongok kat sini ni" seloroh Pak Kassim.

 "jemputlah duduk" pelawa Pak Kassim.

"terima kasih Pak Kassim" Seyum Rahman.

sementara menunggu pesanan yang dipesan Rahman, Pak Kassim yang memang terkenal dengan sikap mesranya itu memulakan bicara.

"macam na sekarang dah berkeluarga ada semangat baru?" soal Pak Kassim.

hanya kesengihan Rahman menjadi jawapan kepada persoalan Pak Kassim.

"bila dah berkeluarga ini tambah lagi satu tanggungjawab, kena jaga isteri baik-baik, betul?" bicara Pak Kassim.

"betul tu Pak Kassim memang terasa juga ni tanggungjawab yang bakal saya pikul ni, nak kena bagi nafkah nanti bila dah ada anak nak kena bagi anak makan, pakai, nak gi sekolah huh memang mencabar tahap gaban kan Pak Kassim kan?" spontan Rahman menjawab.

"wah sampai ke anak sekolah dah kamu fikir Man hehe bagus-bagus, ada perancangn untuk masa depan nanti tak ada la susah kan bila dah ada perancangan untuk masa depan kan, a'a memamg bila dah berumahtangga ni hidup kita akan menjadi lebih mencabar kerana ada tanggujawab tapi kena ingat, tanggungjawab kita bukan setakat memberi nafkah dunia je kena ingat juga kamu sebagai ketua keluarga ada lagi satu tanggungjawab yang ramai para suami yang alpa dengan tanggungjawab  ni iaitu membimbing keluarganya ke syurga." balas Pak Kassim.

"nah abang Man Roti telur ngan nasi lemak" pekerja warong Pak Jabit memberikan kepada Rahman yang sedang bersembang dengan Pak Kassim.

"ah ok, terima kasih sambil" Sambil Rahman menghulurkan duit pembayaran.

"oh makan nasi lemak ngan roti canai la petang ni kat umah, Man cuba kamu tengok beza nasi lemak kamu dengan nasi lemak yang ada atas meja tu" Soal Pak Kassim.

"em nasi lemak saya bungkus dalam plastik nasi lemak atas meja tu tutup dengan tudung saji" jawab Rahman bersahaja.

"bagus tepat sekali. Man, dalam al-quran Allah berfirman supaya perempuan menutup auratnya bukan membungkus auratnya, lelaki yang membiarkan isteri nya keluar dari rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna boleh dikatakan dayus" nasihat Pak Kassim kepada Rahman kemudian menghirup kopi radix suamnya.

kata-kata Pak Kassim jelas terpaku dalam hati Rahman, suaranya seperti tersekat di halkum, melirik sayu kepada isterinya yang ada di dalam kereta sambil menunggu nasi lemak berserta roti canai yang di idamkannya.

"saya faham Pak Kassim, Terima kasih kerana mengingatkan saya" jawab Rahman perlahan.

Pak Kassim menghantar Rahman dengan anak matanya sahaja sambil menghirup kopi radix yang hampir sejuk, dan kereta Rahman meluncur perlahan meninggalkan warong Pak Jabit. hanya tangan sahaja yang di angkat tanda meninggalkan kawan...


"A031

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(An-Nuur 24:31) |"




""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Selasa, 3 Julai 2012

::PapanKekunci Cuti #17::


PEREMPUAN TAK WAJIB PAKAI TUDUNG TAPI WAJIB TUTUP AURAT




""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Rabu, 30 Mei 2012

Selasa, 15 Mei 2012

::Peristiwa al-Nakba::





Peristiwa Nakbah Pedulikah Kita 64 Tahun Berlalu

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu).”
(Al Baqarah 120)

Salam perjuangan. Hari ini kita dihangatkan dengan sambutan hari guru yang akan disambut pada 16 Mei setiap tahun. Akan tetapi, ingatlah wahai saudara Islamku sekalian bahawa pada tarikh 15 Mei 1948 merupakan salah satu titik hitam kepada seluruh umat Islam.

Akan tetapi, apakah kita seorang muslim yang peduli akan keadaan saudara kita ditempat lain?? Sedarlah wahai saudara ku sekalian pada 15 Mei 1948 satu titik hitam bersejarah yang menghentam umat islam di Tanah Palastin yang dinamakan Peristiwa Nakbah.

64 tahun telah berlaku, peristiwa nakbah yang menyasikan pembantaian keatas umat Islam di Palastine dengan rasminya Negara Haram Israel ditubuhkan. Sebahagian tanah Umat Islam telah dirampas, umat Islam di Palastin dibunuh dengan sewenang-wenangnya.

Zionis dengan angkuhnya, mengusir penduduk lebih daripada 60% penduduk Palestin (lebih kurang 800 000 orang daripada sejumlah 1.39 juta rakyat) ke luar negara manakala 30 ribu yang lain telah diusir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.

Sungguh kejam!! Perkataan yang dapat diluahkan. Dalam peperangan tersebut, dengan menyayat hati umat Islam peristiwa pembunuhan beramai-ramai umat Palestin dilakukan oleh tentera yahudi. Anak-anak kecil, wanita, orang-orang tua lelali mahupun perempuan dibunuh bagaikan binatang-binatang buruan oleh tentera yahudi ini.

Lembaran 64 tahun berlalu, hari ini kita kian lupa akan peristiwa nakbah ini. Umat Palestin kian meratapi kesedihan dan dihamparan kesensaraan. Apakah kita peduli dengan semua yang belaku itu. Hari ini, jutaan umat Islam Palsetin menjadi pelarian dinegara sendiri. Pelik tapi benar itulah yang mampu diungkapkan.

Teringat kata-kata yang keluar dari Khalifah Islam terakhir, Sultan Abdul Hamid “ Demi Allah, tanah ini bukan milik aku, tetapi milik umat Islam seluruh dunia. Aku lebih rela melihat daging tubuhku dicincang-cincang, daripada melihat tanah umat Islam di pisah-pisahkan., dan itu takkan berlaku selagi aku hidup. Beritahu pada Yahudi untuk simpan duit-berjuta-juta itu, dan mereka boleh ambil tanah Palestin sesuka mereka tanpa membayar sesen pun, ketika khilafah telah tumbang”

Kehancuran khalifah oleh Yahudi membenarkan tanah Palestin dirampas oleh tangan-tangan mereka. Wahai saudaraku sekalian, buka dan fahamilah kembali sejarah silam agar kita mengerti apa yang berlaku pada hari ini. Umat Islam di Palestin meratapi, kita sini perlu sedari.

::Ameer al-Maliki::

kempen sokongan terhadap rakyat palestine


""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Isnin, 14 Mei 2012

::Wa ai ni Palestine::

Mari dengar ini cerita ada satu benda ANA nak kasi taw pada semua, dengan ini ANA menyeru semua bloger-bloger untuk menukar kan DP FAcebOOk kepada DP yang ANA telah selit kan kat bawah ni dan juga beberapa link untuk semua.. lihat bertapa teruknya saudara kita di bantai di luar sana hanya kerana ingin menegakkan kebenaran.

Minta TOLONG semua sahabat Menukar gambar profil anda Tahanan Palestin yang berada di Mogok Lapar memerlukan Bantuan anda, Sila Kongsi Status ini dengan kawan anda untuk menyebarkan KESEDARAN tentang Mogok lapar yang terbesar dalam sejarah ..

Bilal Thiab ... 76 Hari
Thaer Halahleh ... 76 Hari
Hassan Safadi ... 70 hari
Omar Abu Shallal ... 68 Hari
Mohammedd Al-Taj ... 60 hari
Mahmoud Sarsak ... 54 Hari
Faris Al-Natur ... 47 hari
Jafar Ezz Al-Din ... 53 Hari
Abdallah Al-Barghouthi 32 Hari
lebih daripada 2000 Banduan .... 27 hari

Berkongsi dan jangan biarkan Media Barat mengebumikan kes mereka, semua mereka meminta HAK ASASI mereka sebagai tawanan perang, hak Lawatan, Hak pendidikan dan hak-hak lain yang diisytiharkan oleh undang-undang antarabangsa. *mereka terseksa setiap saat, dan boleh mati bila-bila masa sahaja, ada yang telah turun 30 kg, bleeding di beberapa bahagian di tubuh, dan gigi pun luruh,,, sama-sama kita banyakkan taubat & berdoa untuk ikhwah kita di sana,tolong sebarkan ke semua group yg ada, ini antara usaha kecil yg boleh kita buat , Perang Media ! Pilihan lain yang boleh digunakan bagi lelaki dan perempuan..














                                           maher zain juga turut menukar DP beliau

palestine kini
""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Sabtu, 12 Mei 2012

::Osaka City::

Selalu kita tengok jam yang paling canggih pon waktu dia pakai led kan, kali ni ANA nak kongsi satu jam yang amat menarik yang mengakibatkan ANA terlopong sehingga lalat pon nak masuk huh dasyat punya lopong.. ok abaikan mitos tu. baik sekarang ANA mempersembahkan water jam (ANA sendiri yang menggelarkannya water jam) dari osaka city.. benda alah ni bukan hanya menunjukkan waktu berbuka puasa malah ada juga corak batik bunga yang best dan dia tersangat lah cool....


Kat bawah ni ANA ada pakingkan beberapa gambar untuk korang yang nak tengok osaka city tu macam na rupa bentuk dia, dia ada dua gate south and north.




nota kecik:: hebat ciptaan manusia hebat lagi pencipta manusia... :)

""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Selasa, 8 Mei 2012

Jumaat, 27 April 2012

.:Meniaga Mesti Untung:.

Satu petang yang tenang setenang air di kali sekilas pandangan ada kucing yang bergurau-gurau manja melintas di hadapan warong Pak Jabit. Warong Pak Jabit sudah seperti dewan parlimen bagi Kampung Serai Seribu ada saja yang ingin dikongsikan bersama dengan pelanggan-pelanggan yang datang untuk membasahkan tekak yang kering di kala petang yang tenang ini. Sudah menjadi tradisi kampung Serai Seribu untuk minum petang berama jiran tetangga di warong Pak Jabit.

Sedang asyik Pak Kassim melayan citer hindustan yang sedang ditayangkan di Tv 8 datang seorang anak muda dengan wajah teramat huduh lagi sedih.. sebatu dah nampak aura sedih anak muda ini, Zaim salah seorang penanam anggur yang berjaya dalam kampung Serai Seribu ini. Walaupun beliau seorang penanam anggur yang berjaya namun beliau tidak sombong dan rajin membantu dalam aktiviti rewang dan seangkatan dengannya tidak seperti pemuda lain yang hanya rajin berewang dengan anak dara orang ja.

Belum sempat Pak Kassim menyapa Zaim beliau terlebih dahulu mengoder teh ais kurang manis air feveret beliau sejak sekolah tadika.

"assalamualaikum Zaim amboi kenapa ni muka monyot ja... hang ni pasaipa sedih ja Pak Kassim tengok ce story sebaris dua Pak Kassim nak dengaq" soal Pak Kassim seusai zaim mengoder minumnya.

"wa'alaikumussam Pak Kassim, saya straight tu da point la Pak Kassim, saya kena tipu Pak Kassim ada member ajak saya masuk pelaburan katanya untuk berniaga jual lintah tapi sampai la ni dia tu pon dah hilang mana ntah. tu yang wat saya sedih tahap gaban ni." Terang Zaim dengan nada sedih macam baru lepas tengok citer Kabhi Kushi Kabhi Gam.

"oh ceng gitu... ha.. minum air ni dulu " pelawa Pak Kassim sambil menghulurkan teh ais Zaim yang baru dihantar ke meja Pak Kassim, tanpa berselindung lagi Pak Kassim pon bersuara dan menceritakan satu perkara yang mungkin kita teralpa dengan kederasan kemajuan alam fana ini.

"Zaim mau dak Pak Kassim nak bagi hang satu jalan perniagaan ni, insyaAllah hang tak kan rasa menyesal tapi akan rasa sangat seronok bila hang taw perniagaan ni la patut hang buat dari dulu satu perniagaan dijamin tak kan rugi"
semua mata terpena dengan apa yang baru saja di katakan oleh Pak Kassim, setahu mereka Pak Kassim hanyalah meniaga keropok ikan di sekolah-sekolah berdekatan bukan nya menjual balak bertan-tan.

"sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan(balasan) bahawa mereka beroleh Syurga,(disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran,dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang jalankan jual-belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual-beli) (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar" itulah maksud ayat surah At-Taubah ayat ke 111.

Seusai Pak Kassim membacakan masksud ayat daripada surah At-Taubah itu semua yang mendengar tunduk sayu, kerana ayat itulah yang baru sahaja diterangkan dalam kuliah maghrib minggu lepas.

"hang jangan la rasa susah hati ya, ingat apa yang Pak Kassim kata tadi pi balik belek nota kuliah yang ustaz bagi tu, baca dan paham insyaAllah akan memberi kita semangat kepada kita tentang erti hidup" sambung Pak Kassim lagi.

"Baiklah Pak Kassim terima kasih kerana menyedarkan saya, saya dah mula ada semangat balik pasal perniagaan tu tak pa la nak buat macam na kan dah saya tak berilmu pastu saya ni cuma ikut ja cakap kawan, patutnya saya tidak terburu-buru mengejar kekayaan perlu ada ilmu tu yang penting,terima kasih Pak Kassim" Senyum terukir diwajah Zaim.




nota kecik::belek = tengok,selak pon sama ja maksudnya.



""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Rabu, 25 April 2012

Jumaat, 20 April 2012

Isnin, 16 April 2012

.:FlashMob:.

Hari ni nak cerita pasal Flash Mob, apa benda Flash Mob tu ANA pon baru nak cari pa benda la Flash Mob tu.. dia macam mak cik cleaner tu ke pegang mop tu pastu p mop lantai macam tu ke??  Oh bukan sama sekali, dalam pemerhatian ANA dan kajian yang telah dilakukan sejak tengok flash Mob Mata Hitam Keamanan dari tahun 2008 hingga sekarang pergh dah macam nak buat PHD dah, mereka ni akan berkumpul di sesuatu tempat kemudian melakukan perkara seperti menari, berlakon dan ada jugak jadi macam tugu untuk menarik perhatian orang awam yang ada disekitar kawasan tersebut bagi menyampaikan pesanan kepada orang awam atau melahirkan keseronokkan. Dah tak mau coret panjang-panjang dah.. biar video menceritakan segala-galanya...
sahabat leh baca pasal flash mob ni kat wikipedia klik

ini antara flash mob yang terbaik bagi ANA(NYC)

kalau macam ni hanya menarik perhatian dalam diam (MALAYSIA KLCC)


yang ni gabungan tarian dan juga seni pertahanan diri


""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Rabu, 28 Mac 2012

Khamis, 22 Mac 2012

.:Slow Motion Terbaik:.


Ucaplah subhanaAllah... kalau nak buat jangan la membazir menggunakan telur seperti dalam video ni..

""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Rabu, 14 Mac 2012

Isnin, 12 Mac 2012

.:Kemelut Syria : Umat Islam Wajib Prihatin:.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani
Berasaskan nas nabawi yang mafhumnya: “Tidak beriman seseorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya seperti dia mengasihi dirinya sendiri.”  Hadis Sahih bUkhari dan Muslim.
Seterusnya sabda Nabi SAW yang mafhumnya: “Siapa yang tidak prihatin hal ehwal umat Islam, maka dia bukan di kalangan mereka.” Hadis riwayat Hakim.
Justeru, atas semangat ukhwah Islamiah yang prihatin, cakna dan kasihkan saudara mereka sesama Islam, maka Lajnah Penyelidikan Dewan Ulamak PAS dengan ini menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi dan padu kepada saudara seIslam di Syria yang sedangditindas, dibunuh, dipenjara tanpa hak yang sebenarnya.
Allah SWT telah berfirman yang bermaksud :
Maksudnya: Dan mereka tidak menyiksa orang-orang mukmin itu melainkan Kerana orang-orang mukmin itu beriman kepada Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.
(Surah al-Buruj: 8)
Sokongan ini selari dengan resolusi dan bayan yang dikemukakan oleh Persatuan Ulama Sedunia seramai 107 orang yang dipengerusikan oleh Al-Allamah Dr. Yusuf al-Qaradhawi.
Antara ulama yang menyatakan sokongan ialah:
•Syeikh Abdullah bin Biah, Timbalan Persatuan Ulama Sedunia.
•Syeikh Sadiq al-Ghiryani, Ulama Besar Libya.
•Syeikh Nasir Farid Wasil, Mantan Mufti Mesir.
•Dr. Ali Jumuah, Mufti Mesir.
•Dr. Salman bin Fahad al-Udah.
•Syeikh Nabil al-Iwadi.
•Dr. Isam al-Basyir.
•Dr. Abd Majid al-Zandani.
•Syeikh Iwadh al-Qarani.
•Dr. Tariq Suwaidan.

Dengan situasi yang terkini amat wajar pemimpin OIC, para ulama dan umat Islam di seluruh dunia wajar memberi tekanan kepada rejim Asad di Syiria agar berundur dengan menyantuni suara dan hasrat rakyat.
Dalam masa yang sama sebarang campur tangan kuasa asing dan bukan Islam melibatkan ketenteraan sepertimana berlaku di Iraq juga perlu ditolak kerana akhirnya hanya menambahkan kemusnahan negara dan tamadun umat yang dibina.
Antara resolusi awal yang dicadangkan ialah diadakan Qunut Nazilah sebagai senjata spiritual bagi mukmin serta memberi bantuan kepada penduduk Syiria.
Bagi menambahkan lagi kefahaman dengan situasi semasa dan terkini di Bumi Syam, pihak Lajnah Penyelidikan PAS bercadang untuk mengadakan Seminar Khas berkenaan isu terkini Kemelut Syria pada 25 MAC 2012 akan datang.

Sumber


""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Selasa, 28 Februari 2012

.:Kenangan Ketika Membesar:.

Pada suatu malam burung-burung pun berkicauan (nampak benar nipunya mana burung keluar malam berkicauan), burung pon taw balik sarang dia kalau dah nak maghrib ni manusia pulak yang tak reti nak balik umah time-time dah maghrib macam ni....

Teringat ANA waktu kecik-kecik dulu time tu ANA selalu dok wat muka ayu kat abah ANA kot-kot dapat pakai jam Boy London. Ayat yang selalu ANA pakai bila sampai kat depan umah pastu lampu luar dah pasang maksudnya dah malam la tu,

Abah: hah ni pasai pa balik lewat ni tak sedaq ka malam dah ni lembu pon taw balik kandang ni pasaipa  lambat??!!!!!!                                                                                 
ANA: ala abah tak sedaq la dah lewat tak dak jam la mana la ceq taw kata dah lewat. (ayat disusun  sempoi dengan harapan lepas ni abah belikan  ANA jam Boy London)           
Abah: Hah dia la ni nampak (sambil mengangkat rotan yang sedia untuk dilancarkan ke betis kering  ANA) p mandi nu!!!

HAH... tu la kenangan yang seingat ANA la time nak mintak abah tolong belikan jam tangan time tu sapa yang lahir tahun 1980-an memang r mengidamkan jam Boy london tu, sebenarnya bukan sebab nak pakai jam sangat pon tapi syok tengok jam tu boleh tukar-tukar kaler tu je... kalau ada jam tapi perangai tak berubah balik umah lambat jugak kih kih kih kih.........


Coretan ini di buat khas untuk segmen yang di anjurkan oleh Gadis Blogger, setelah sekian lama ANA tak coret Gadis Blogger telah memberi idea untuk ANA mencoret... TQ

Ok ANA tag ... HalydaFarahNana ngan Wanni

""♥ Allah ♥ Rasulullah""

Sabtu, 21 Januari 2012

.:Lalang:.

Kami sengaja kosongkan jiwa kami pasai otak kami dah penuh dengan puisi politik yang hangpa dok main ni. "matluthfi90"


""L♥ve Allah L♥ve Rasulullah""

Sabtu, 14 Januari 2012

.:Tersentuh Hati:.

Suatu hari selepas saya memberikan satu pengisian di dalam slot bersama remaja, datang seorang remaja darjah 6 duduk di tepi meja saya.


"Ustazah, doakan saya supaya dapat 5A dalam UPSR."  
"Inshaallah, UPSR 5A."


Selepas saya berkata sedemikian, dia masih tidak berlalu pergi. Dia tetap duduk sahaja dekat dengan meja saya.


"Katanya lagi, "Ustazah, ini serius tahu!"Saya senyum sembil berkata; "Ya, saya tahu. Memang UPSR 5A dari dahulu hingga sekarang. Atau sudah bukan 5A lagi sekarang?""Ustazah ini beriya-iya mahu doa, tetapi tidak pula bertanya siapa nama saya."


Saya mula merasakan anak ini serius dengan kata-katanya. Saya bertanyakan namanya. Setelah diberitahu nama, dia berkata lagi, "Ustazah mesti doakan saya dapat 5A ya."
"Boleh ustazah tahu, mengapa kamu bersungguh-sungguh mahu ustazah doakan?"
Dia menyambung lagi, "Ustazah, saya meminta untuk didoakan agar dapat 5A dalam UPSR kerana saya mahu menuntut hadiah daripada ibu saya. Ibu tidak tahu lagi, apa hadiah yang saya mahukan."
Dalam fikiran saya, tentulah hadiah yang dimahukan seperti Basikal, PS2, video game atau yang seumpama dengannya.
"Boleh kamu kongsi dengan ustazah dahulu, hadiah apakah yang kamu mahukan daripada ibu kamu sekiranya kamu mendapat 5A?"
"Ustazah, saya harus dapat 5A. Kerana sekiranya saya dapat 5A, saya mahu tuntut hadiah daripada ibu supaya dia menutup aurat dengan sempurna, memakai tudung."Pada ketika itu juga, saya menadah tangan berdoa, "Wahai Allah, Engkau mendengar luahan hati anak ini. Sekiranya dengan 5A boleh menjadi penyebab ibunya mendapat hidayah-Mu, Engkau berikanlah 5A kepada anak ini wahai Allah." ~Ustazah Norhafizah Musa.


*Hidayah Allah tidak mengenal usia. Kadangkala, seorang anak mendapat hidayah terlebih dahulu daripada ibunya. Oleh kerana itu, mohonlah hidayah Allah dengan airmata bukan air liur. Jangan pernah berhenti berdoa sebelum hidayah Allah menghuni jiwa. Kasih Allah itu lebih luas daripada kesalahan dan kealpaan diri kita. Pengampunan Allah itu lebih besar daripada dosa yang pernah kita lakukan. Sungguh Allah itu dekat apabila kita berusaha mendekatkan diri kepada-Nya.

dipetik dari wanwma.com

""L♥ve Allah L♥ve Rasulullah""

Jumaat, 6 Januari 2012

.:Sheikh Izzuddin Al-Qassam:.

Assalamualaikum, jom kenali salah seorang pejuang islam,

Nama lengkap beliau adalah Muhammad Izzuddin Abdul Qadir Al-Qassam. Dilahirkan pada tahun 1882 M di Jibillah, Syria dan dia pernah belajar di Universiti Al-Azhar di Mesir untuk beberapa tahun mulai 1906.

Sheikh Al-Qassam adalah seorang murabbi yang sangat berpengaruh di kota Haifa, Palestin. Beliau menjadi saksi kezaliman penjajah British di Palestin, di mana agen Pax Britanica telah menajadikan orang Yahudi sebagai anak emas mereka, contohnya membeli tanah-tanah umat Islam dengan harga yang mahal dan dengan  kelicikan mereka, tanah umat Islam sedikit demi sedikit terlepas kepada mereka.


Bimbang dengan masa depan Palestin beliau serta teman-temannya telah membentuk satu pasukan Mujahidin untuk menentang British. Perjuangan bersenjata menentang British bukan sahaja berlaku di Palestin malah turut berlaku di setiap bumi umat islam pada masa itu seperti di Nigeria, Tanah Melayu juga tidak terkecuali, Benua kecil India, Sudan Iran, dan Iraq.


Satu pentempuran telah berlaku di waktu fajar pasukan penjajah Inggeris telah bertempur dengan psukan yang di pimpin oleh Sheikh Izzudin Al-Qassam yang telah menyaksikan beliau syahid semasa pentempuran  bersama dengan 4 orang lagi teman seperjuangan. Manakala di pihak penjajah seorang tentera inggeris telah berjaya dibunuh.


Pihak berkuasa inggeris telah mengistiharkan peristiwa tersebut sebagai satu peristiwa hitam dan melabelkan beliau serta teman-temannya sebagai seorang penderhaka.Walaupun beliau syahid bersama teman-temannya yang lain namun disini telah bermula satu titik tolak kesedaran kepada penduduk Palestin dan juga di pandang sebagai permulaan revolusi tahun 1936 (Abdul Aziz Badri)

Dan kini nama beliau telah di abadikan oleh gerakan jihad HAMAS dengan menamakan sayap mereka sebagai Briged al Qassam di ambil sempena dengan nama beliau, sebuah pasukan elit yang amat digeruni oleh pihak yahudi.Setiap anggota yang menyertai briged ini ialah orang yang baik akhlaknya, menghafal Al-Quran,berpuasa isnin, khamis,menghafal 40 buah hadith, dan sering kali solat secara berjemaah.
lagi tentang beliau klik.

""L♥ve Allah L♥ve Rasulullah""

Isnin, 2 Januari 2012

.:Fibox Gantikan Shoutmix:.

Seperti yang kita tahu semua Shoutmix telah menghentikan perkhidmatan chat nya (untuk yang free saja) jadi kat sini ANA nak kongsi dengan semua orang yang masih mencari chat box bagi menggantikan shoutmix to.. so sahabat semua boleh pergi kat sini klik Fibox. walaupun baru dalam peringkat beta tapi bagi ANA ianya dapat membantu untuk kita bersama-sama bersiar-siar di blog kawan-kawan blogger yang lain. so selamat mencuba.. Setakan ini sahaja yang ANA dapat kongsikan kepada sahabat semua..




""L♥ve Allah L♥ve Rasulullah""

.:Manusia Itu Dalam Kerugian:.





Keindahan islam terletak pada keindahan akhlak umatnya.

""L♥ve Allah L♥ve Rasulullah""