Isnin, 2 September 2013

.:Bakteria Cinta:.

Sudah seminggu aku pulang ke kampung, dalam kepala otak aku ni ada satu benda aku nak berkongsi dengan abang. Hari yang aku tunggu telah tiba hari ni memang menjadi kebiasaan untuk abang pulang ke kampung setiap hujung minggu. Aku tabik spring kat abang aku sebab sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan mesti dia akan balik ziarah mak dengan abah, boleh ka aku jadi seperti abang.

*********

Malam tu usai makan malam dan solat isyak berjemaah aku ajak abang bersembang di luar rumah.

"hah tu ada la tu yang nak digosipkan tu dengan abang di, baru 3 bulan tak jumpa" teriak mak.

aku sengih saja mendengar kata-kata mak.

"em.. best tak belajar kat UTHM?" soal abang sambil membetulkan kerusi.

"best tu best tapi ada masalah sikit la bang tu yang nak cerita kat abang ni" balas aku memulakan bicara.

"ok cerita satu persatu apa yang best apa yang tak bestnya belajar kat situ" pinta abang.

"kalau bab belajar tu ok semua ok pensyarah kawan-kawan semua ok, tapi masalah dia ada sorang mamat ni kawan sekelas adik, hari tu dia mesej adik cakap nak jadi BF adik tu yang adik pening tu" cerita aku serba ringkas.

"huish buta ke apa budak laki tu macam mana boleh minat kat adik pulak, hahaha.."

"eh abang ni ingat orang ni tak laku ke hahaha, dah dah ok sekarang ni macam mana nak jawab kat budak tu haish malas la nak layan." rayu aku minta nasihat.

"haha ok baik sebelum tu biar abang kongsikan satu cerita." abang ku mula serius.

Ini yang aku suka bercerita dengan abang pasti ada cerita, yang akan dikaitan dengan masalah aku.

"adik tahu tak bakteria? ala tak kan tak pernah dengar langsung bakteria? tanya abangku bersungguh.

"ye pernah" jawab aku ringkas. walaupun kali terakhir aku belajar pasal benda alah ni masa tingkatan 5.

"bakteria ni dik dia ada dua jenis ada yang mendatangkan kebaikan kepada badan dan ada yang mendatangkan keburukan kepada badan."

"apa kaitan bakteria dengan masalah adik ni?" soal aku tidak sabar.

"Ishk sabar la potong betul, abang nak cerita ni. er.. kat mana tadi oh. kebaikan dan keburukan bakteria"
"bakteria yang baik akan membantu sistem badan kita, membantu dari segi menyihatkan tubuh badan, bakteria yang jahat akan merosakan tubuh badan kita".

"ishk tak faham la bang cuma cakap dengan bahasa mudah orang faham" rungut aku.

"haha apa la itu pon tak faham, dia gini cinta itu fitrah manusia ianya perlu dikawal tidak boleh ditahan, kenapa abang kata cinta itu seperti bakteria? sebabnya jika ambik bakteria yang baik itu akan menyihatkan tubuh badan kita yogurt adalah salah satu bakteria yang baik untuk sistem badan. tahu tak?"

Aku hanya mampu menggelengkan kepala.

"Cinta itu sentiasa ada dalam diri kita, cumanya bila kita gagal mengawalnya kita akan mula terjebak apa yang dikatakan iaitu berpasangan dengan bukan mahram, buat peringkat adik ni, adik jangan la menghalakan cinta itu kepada manusia halakan cinta itu kepada Allah, Rasul, Ibu dan Ayah percaya jika adik meletakkan cinta itu kepada empat benda ni InsyaAllah adik tidak akan terbuai dengan cinta manusia datanglah Aaron Aziz sekali pon hehe" Ulas abangku bersemangat.

"em.. maksudnya adik kena bagi tau kat budak tu jawapan tidak la ye.. em.. sekarang adik faham apa itu bakteria yang baik dan juga jahat.Cinta itu jika gunakan untuk kebaikkan akan meningkatkan keimanan kita kalau kita gunakan untuk keburukkan ia akan membinasakan kita betul? soal aku kepada abangku

"ye" jawapnya ringkas.

"baiklah abang terima kasih, lepas ni adik akan lebih berhati-hati dalan pergaulan di kampus"..


nota kecik: selamat menjalani kehidupan sebagai seorang mahasiswa/i kepada sahabat yang baru daftar semalam :)

"" Allah Rasulullah""

Tiada ulasan: