Ahad, 20 Oktober 2013

.:Hari Malaysia:.

16 September 1963 sudah tercatit dalam lipatan sejarah MALAYSIA dimana pergabungan Tanah Melayu, Sabah, Sarawak serta Singapura. Maka terbentuklah sebuah negara yang dikenali dari dulu hingga sekarang iaitu MALAYSIA. Namun atas alasan tak mampu nak bayar hutang nasi lemak Singapura keluar daripada MALAYSIA (sumpah tipu)

31 Ogos 1957 pulak tarikh kemerdekaan MALAYSIA pada ketika itu dikenali sebagai Tanah Melayu. AKU bukan nak sembang pasai macam mana kemerdekaan tu terbentuk, yang tu hangpa semua dah tau. Belajaq dari darjah satu sampai darjah 12 tak kan la tak tau lagi kan. (sori terloqat kedah )

Ok seperti kita sedia maklum tok (nenek) dan tokwan (datuk) kita dulu hidup zaman penjajah iaitu zaman inggeris dan jepun pastu inggeris balik.

Berdoalah agar kita sentiasa diberikan kekuatan untuk menghadapi ujian dunia ini

Masa cuti sem hari tu AKU berkesempatan untuk mendengar kisah perit maung tokwan aku hidup masa zaman penjajah, walaupun kampung tokwan aku tu tak diserang Otromen apatah lagi spidermen tapi tokwan AKU kata memang susah hidup zaman tu makan minum susah sebab tu kena bersyukur. em.. AKU pun nganguk tanda setuju.

Ok tu sedikit kisah AKU dengan tokwan AKU. Baik ini yang sebenarnya aku nak kongsi, ramai orang veteran yang aku tau memang marah kat anak muda macam AKU ni. Dia orang selalu cakap macam ni "cuba la korang mencontohi pejuang masa dulu". Ok apa yang aku nak fokuskan adalah MASA DULU.

Sering kali orang veteran mengingatkan kita bahawa kehidupan masa dulu lagi sukar daripada sekarang ni kehidupan sekarang ni banyak dah senang, tapi bagi AKU kehidupan masa sekarang lebih rumit dari dulu kerana kehidupan itu sangat subjektif berbeza zaman berbeza cabaran. Jika dulu kita kata mencapai kemerdekaan itu mendapat tentangan ataupun serangan atau lebih tepat lagi cabaran daripada musuh seperti Komunis dan keganasan Jepun terhadap penduduk kampung.

Namun dizaman ipad ni musuh yang perlu dihadapi oleh kita tidak kelihatan kerana musuh dizaman kini berbentuk idealogi yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Idealogi yang sering kali di bawa masuk ke negara kita tidak dapat dikesan oleh radar askar Malaysia apatah lagi nasi kandar.

""Allah Rasulullah""

1 ulasan:

Liza Razak berkata...

betul tu sis...musuh skrg ni pakai media massa je..lagi bahaya :)